تبلیغات
سینما - وقتی در ایران و هالیوود بهانه‏ها برای دور زدن ممیزی یكی می‎شود!
سینما                        
irmedman akhabarcinema aksmazhabi aksvarzeshi abu-ghraib simatehran aksrecord khabarkhas aroosiaks akshayam picturekar iranmedicine mediranian medscience medlearning medanswer



وقتی در ایران و هالیوود بهانه‏ها برای دور زدن ممیزی یكی می‎شود!

«ما زشتی‌ها و فرجام شوم سبك زندگی غرب‌زده‌ی یك خانواده‌ی بی‌بند و بار را در فیلم روایت كردیم و فیلم‌مان فیلمی كاملاً اخلاقی است.» این تا به حال مهم‌ترین دفاع عوامل و سازندگان فیلم «من مادر هستم» در برابر معترضین به این فیلم بوده است؛ معترضینی كه به نشان دادن این سطح از روابط وقاحت‌بار و خیانت‌های ضربدری، تجاوز به عنف، مشروب‌خواری و امثال آن روی پرده‌ی سینما و در قالب یك فیلم، اعتراض دارند.

اما در میان این جدال‌های بی‌ثمر در روزهای اخیر، شاید بهترین راه برای پایان دادن به این غائله‌، پاسخ دادن به این سوال كلیدی باشد: «آیا می‌توان برای نقد سبك زندگی بی‌بندوبار عده‌ای – فارغ از اینكه تعداد آنها كم یا زیاد است-  مجموعه‌ای از روابط جنسی آلوده و نامشروع را به تصویر كشید؟» یا به عبارت بهتر، آیا می‌توان برای اثبات برخی فضیلت‌های اخلاقی خاص كه عموماً به دایره‌ی عفت و حیا تعلق دارند، به نقد رذیلت اخلاقی مقابل آن فضیلت پرداخت؟ آیا می‌توان از نشان دادن فرجام شوم بی‌عفتی، به اثبات عفت و حجاب و حیا رسید؟

ظاهراً پاسخ برخی همچون «مسعود فراستی» به این سوال، مبتنی بر اصول سینمایی، مثبت و از سوی دیگر، پاسخ معترضین مبتنی بر اصول دینی و اخلاقی چون ممنوعیت تشییع فاحشه، منفی. جالب آنكه تجربه‌ی هم‌صحبتی این دو طیف با هم در روزهای اخیر، نشان می‌دهد كه به هیچ وجه، مفاهمه‌ای بین این گفتمان دینی و آن گفتمان سینمایی برقرار نشده است؛ اگر نخواهیم بگوییم كه در برخی از این جلسات گفتگو و مناظره، كار حتی به درگیری شدید لفظی و خفیف فیزیكی هم كشیده شده است!
 
 
اما به نظر می‌رسد كه می‌توان از طریق مرور برخی از حوادث تاریخ سینما، ردپای این نگرانی مذهبی را حتی در جامعه‌ی امریكای 1920 هم پیدا كرد. از این رو، به ذكر خلاصه‌ای از یكی از اتفاقات تاریخی و مهم سینمای هالیوود در دهه‌ی بیست و سی قرن بیستم می‌پردازیم كه به نظر می‌رسد با اوضاع این روزهای سینمای ایران شباهت زیادی دارد و در این شرایط پر از ابهام سینما، می تواند راه‌گشا باشد:
 
یك داستان عبرت‌آموز هالیوودی
 
حوالی سال1920؛ سینمای صامت حالا جایگاه خود را بیش از هر زمان دیگری تثبیت كرده است و وقت آن رسیده است كه سینما آغازگر بحث‌های جدی‌تری باشد. یكی از این بحث‌ها، تأثیرات سینماست. سینمایی كه پیشتر به عنوان یك سرگرمی مورد بحث بوده و حالا به واسطه‌ی درخشش عجیب برخی از فیلم‌های صامت، خیلی بیشتر از یك سرگرمی جلوه می‌كند. سینمایی كه می‌تواند عامل تعالی یا عامل فساد باشد.
 
اما ظاهراً در همین برهه، حواشی فسادانگیز سینما به قدری زیاد شده كه آن را به بحث روز جامعه‌ی امریكا تبدیل كرده است. تاریخ سینمایی «بوردول- تامسون» در این رابطه می‌نویسد: «با گسترش صنعت سینمای آمریكا، كوشش‌های گروه‌های اجتماعی گوناگون برای اعمال سانسور بیشتر نیز رو به فزونی گذاشت. در اواخر دهه‌ی 1910 و اوائل دهه‌ی 1920 فشار فزاینده‌ای برای تصویب یك قانون ممیزی وجود داشت و هیئت‌های سانسور محلی بیشتری شكل می‌گرفتند. بسیاری از فیلم‌های بعد از جنگ از موضوعاتی استفاده می‌كردند كه به «سال‌های پرهیاهوی دهه‌ی بیست» مربوط می‌شد: مشروبات غیر قانونی، موسیقی جاز، زنان بی‌بند و بار و مهمانی‌های لجام گسیخته...
 
در همین دوره، رشته‌ای از سوایی‌های اخلاقی، از جمله رسوایی‌ها جنسی و زیر پا نهادن وقیحانه‌ی قانون منع مشروبات الكلی، توجه عموم را به جنبه‌های ناخوشایندتر زندگی چهره‌های مشهور سینما جلب كرد. وقتی «مری پیكفورد» (مطرح‌ترین ستاره‌ی زن هالیوود در آن سال‌ها) در سال 1920 از شوهر اولش جدا شد تا با «داگلاس فیربنكس» (مطرح‌ترین ستاره‌ی مرد هالیوود در آن سال‌ها) ازدواج كند، شهرتش به عنوان «دختر دوست داشتنی آمریكا» به طور جدی لطمه دید. در سال1921، در پی مرگ بازیگر زن جوانی در یك مهمانی مشروب‌خواری، كمدین «روسكو فتی (خیكی) آرباكل» به اتهام تجاوز به عنف و قتل محاكمه شد. آرباكل سرانجام تبرئه شد، اما این اتهامات كار حرفه‌ای او را تباه كرد. یك سال بعد، كارگردانی به نام «ویلیام دزموند تیلور» در شرایطی كه رابطه‌اش را با تعدادی از بازیگران زن مشهور زن سینما برملا می‌كرد، به قتل رسید. در سال 1923 بازیگر خوش‌سیما و ورزشكار سینما، «والاس راید» به خاطر اعتیاد به مورفین درگذشت. این وقایع باعث شد تا هالیوود در انظار عموم به عنوان رواج‌دهنده‌ی بی بندوباری اخلاقی و فساد شناخته شود.» (صفحات 194 و 195)
 
این وضعیت هالیوود در اوایل دهه‌ی بیست است. حالا تصور كنید كه این مجموعه‌ی قتل‌ها، تجاوزها و مفاسد در جامعه‌ای رخ می‌دهد كه به شدت اخلاقی‌تر از آن چیزی است كه ما امروز آن را به عنوان آمریكا می‌شناسیم. بنابراین مجموعه‌ای از اعتراضات به وضعیت سینما آغاز می‌شود كه منجر به نتایجی هم می‌شود. تاریخ سینمایی «بوردول - تامسون» در همین مورد ادامه می دهد: «استودیوهای مهم هالیوود، تا حدودی در تلاش برای اجتناب از سانسور و پاكسازی تصویر هالیوود در انظار عموم، گرد هم آمدند و اتحادیه‌ی صنفی خود را به نام «اتحادیه‌ی تهیه‌كنندگان و توزیع‌كنندگان فیلم آمریكا» (MPPDA) تشكیل دادند. آنها برای ریاست این سازمان «ویل هیز» را در نظر گرفتند كه در كابینه‌ی «وارن هاردینگ» (بیست ‌و نهمین رئیس جمهور امریكا)، رئیس اداره‌ی پست ایالات متحده بود. «هیز» در سمت رئیس كمیته‌ی ملی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری كه «هاردینگ» را به ریاست جمهوری آمریكا رسانده بود، استعداد خود را در كار تبلیغات به اثبات رسانده بود. این توانایی، به اضافه‌ی دسترسی «هیز» به چهره‌های قدرتمند و اشنگتن و پس‌زمینه‌ی وابستگی او به فرقه‌ی «پرسبیتریان»، از او، آدم مفیدی برای صنعت فیلمسازی می‌ساخت.
 
 
سناتور ویل هیز
 
راهبرد «هیز» این بود كه تهیه‌كنندگان را مجبور كند از مضامین غیراخلاقی در فیلم‌های خود پرهیز كند و در قراردادهایی كه منعقد می‌كنند، موادی در زمینه‌ی رعایت اصول اخلاقی بگنجانند. اما با وجود تبرئه‌ی «آرباكل» از اتهامات تجاوز به عنف و قتل، «هیز» نمایش فیلم‌های او را ممنوع كرد.» (صفحه‌ی 195)
 
قوانین «هیز» به قدری سخت‌گیرانه‌ بود كه حتی نشان دادن مشروب‌خواری و هرگونه‌ رابطه‌ی جنسی و خشونت افراطی را ممنوع می‌كرد. چنانچه در سطور بالا خواندید، روابط سیاسی و قدرت او به حدی بود كه گردانندگان یهودی هالیوود را كاملاً وادار می‌كرد تا این قوانین را بپذیرند. «كمیته هیز در سال 1927 نخستین آیین نامه داخلی هالیوود را تدوین نمود كه به آیین نامه «نبایدها و موارد حساس» معروف شد. در قسمتی از این مقررات، تصویركردن و نشان دادن برخی مسائل (صرف نظر از چگونگی ارائه آنها) ممنوع اعلام شده بود، كه می توان به بعضی موارد آن اشاره كرد:
    1-بی حرمتی حاد به مقدساتی چون خدا، عیسی مسیح و یا هرگونه اهانت دیگری.
    2-هرگونه برهنگی، هرزگی و تحریك، چه به صورت واقعی و چه به صورت سایه.
    3-معاملات غیرقانونی مواد مخدر.
    4-هرگونه انحراف جنسی.
    5-تمسخر روحانیت.
    6-هرگونه اهانت تعمدی به هر ملت، نژاد یا مسلكی و...» (تاریخ سینمای جفری ناول اسمیت)
 
اما آنچه كه باعث عقب نشینی «هیز» شد، نه قدرت یهودیان هالیوود، كه افت وحشتناك فروش فیلم‌ها در اثر اعمال این قوانین بود.
 
از آنجا كه سینما از همان آغازین روزهای شكل‌گیری، با استفاده از نمایش تلویحی و نه واضح سكس و خشونت، توانسته بود مخاطبانش را جذب كند، حذف یك‌باره‌ی این دو عامل، باعث شد تا مخاطبان سنتی سینما كم شوند. بنابراین صنعت سودآور سینمای هالیوود رو به ورشكستگی افتاد و همین باعث شد تا گردانندگان یهودی هالیوود به سراغ سناتور «هیز» بروند. اما آنها این بار، یك پیشنهاد وسوسه‌برانگیز هم داشتند.
 
پیشنهاد موسسین هالیوود به سناتور «هیز» این بود كه تنها در مواردی كه قرار است عواقب منفی و شوم قانون‌گریزی، تبهكاری و بی‌بندوباری به تصویر كشیده شود، نمایش مواردی چون خشونت، مشروب‌خواری و صحنه‌های جنسی مجاز باشد تا از این طریق، این ناهنجاری‌های اجتماعی هر چه بیشتر نقد شود! پیشنهادی كه در نگاه اول به نظر می‌رسید منطقی باشد و در نتیجه سناتور «هیز» هم با آن موافقت نمود.
 
بدین ترتیب، «لوئیس وایس» در فیلمی كه قرار بود عواقب هفت گناه كبیره را بر اساس كتب مقدس نشان دهد، برای اولین بار و به عنوان اولین زن تاریخ سینما، روی پرده‌ی سینما برهنه شد و «سیسیل ب دومیل» كه به ساختن كمدی‌های جنسی مشهور بود، به ساختن اروتیك‌های دینی روی آورد و همان مفاهیم وقیحانه‌ی اروتیك را در قالب داستان زندگی پیامبران عرضه نمود!
 
 
سیسیل ب دومیل كارگردان هالیوودی
 
«وقتی فیلم‌های او – دومیل- زیر آتش گروه‌های سانسور گوناگون قرار گرفت، «دومیل» به ساختن فیلم‌هایی رو آورد كه ملودرام‌هایی به همان اندازه اروتیك را با موضوعات دینی تلفیق می‌كردند فیلم «ده فرمان» (1923) از ساخته‌های او، قاب – داستانی دارد كه در آن مردی كه همه‌گونه اخلاقیات را تحقیر می‌كند، قول می‌دهد هر ده فرمان را نقض كند. بدنه‌ی اصلی این فیلم، حماسه‌ای تاریخی است كه حضرت موسی(ع) را در حالی كه خروج یهودیان را از مصر رهبری می‌كند، نشان می‌دهد.» (تاریخ سینمای «بوردول – تامسون» صفحه‌ی 198)
 
همین كارگردان بعدها، همین كار را با حضرت عیسی (ع) در فیلم «شاه شاهان» و داستان «سامسون و دلیله» -برگرفته از كتاب مقدس- تكرار نمود.
 
«در سال 1924 MPPDA رهنمودهایی در زمینه‌ی موضوع فیلم‌ها تدوین كرد كه تصویب قوانین ممیزی را منتفی می‌كرد. این رهنمودها در عمل ناكارا از آب درآمدند و «هیز» در سال‌های 1927 و 1930 آنها را سخت‌تر كرد. و سرانجام در سال 1934 با «مقررات هیز» معروف خود ضربه‌ی نهایی را وارد كرد.» (صفحه‌ی 195)
 
ادامه را از جلد سوم كتاب مبانی سینما («ویلیام فیلیپس» - ترجمه‌ی «رحیم قاسمیان» ص 42) این چنین می‌خوانیم: «در دهه‌ی 1930، شركت‌های تولید و پخش فیلم آمریكا، به جای آنكه با مداخله‌ی حكومت مواجه شوند، خود تصمیم گرفتند كه یك مجموعه‌ی جامع از قوانین تولید را روی كاغذ بیاورند كه حد و حدود فیلم‌ها را از نظر محتوا و تصاویر مشخص كند و در تمام استودیوها و مؤسسات پخش اجرا شود.»
 
این قوانین حاصل همان جلسات مشورتی سناتور «هیز» با گردانندگان هالیوود بود. با خواندن این قوانین –كه البته در وضعیت فعلی هنوز هم به شدت سخت‌گیرانه به نظر می‌رسند- متوجه خواهید شد كه چطور موسسین یهودی هالیوود، قوانین سانسور را با این شرط كه خشونت و سكس و امثال آن را منفی نشان دهند، دور زدند. یعنی مثلاً به جای اینكه نوشته شود اشكال غیراخلاقی روابط مرد و زن نباید به تصویر كشیده شود، نوشته شد: «فیلم‌ها نباید نتیجه بگیرند که اشکال نازل و غیراخلاقی روابط، امری پذیرفته‌شده یا عادی هستند.»
 
قوانین سانسور در سینمای آمریكا (193- 1934)
 
مشروح این قوانین به شرح زیر بود:
 
اصول كلی:
 
1. فیلمی که استانداردهای اخلاقی تماشاگران را پایین آورد، اجازه‌ی ساخت ندارد. در نتیجه هیچ وقت نباید فیلمی ساخت که در آن، تماشاگر طرف جنایت، تبهکاری، خلافکاری و نظایر آن‌ها را بگیرد.
 
2. استانداردهای درست مقبول و  زندگی، متأثر از شرایط داستان وعنصر سرگرمی، مطرح شوند.
 
الف. سرکشی در برابر قانون
 
این مسئله نباید هرگز به صورتی مطرح شود که در آن، تماشاگر با تبهکاران و جانیان و کسانی که به اقدامات غیر قانونی دست می‌زنند، همدلی کند یا مشوق دیگران به تقلید همان کارها شود.
 
1. آدم‌کشی
 
- شیوه‌ی آدم‌کشی باید به شکلی عرضه شود که مشوق تقلید نباشد.
 
- قتل‌های فجیع مجاز نیست.
 
- انتقام‌گیری شخصی نباید توجیه شود...
 
ب. ارتباط 
 
حرمت نهاد ازدواج و خانواده نباید به هیچ وجه مخدوش شود. فیلم‌ها نباید نتیجه بگیرند که اشکال نازل و غیراخلاقی روابط، امری پذیرفته‌شده یا عادی هستند.
 
خیانت در زناشویی و دستمایه‌های فریب و اغوا نباید به صراحت یا همدلانه و موجه عرضه شوند.
 
2. صحنه‌های رمانتیک
 
- جز در شرایطی که حضور آن‌ها در فیلم مطلقاً ضروری است، نباید مطرح شود.
 
- بوسیدن‌های اضافی و شهوانی، در آغوش گرفتن‌های شهوانی، ژست‌های اغواگرانه و نظایر آن‌ها نباید نشان داده شوند.
 
- به طور کلی، عشق و علاقه نباید طوری مطرح شود که مایه‌ی بروز احساسات مبتذل شود.
 
3. فریب یا تجاوز
 
- فقط به طور تلویحی باید مطرح شوند، آن هم به این شرایط که وجود چنین صحنه‌هایی مطلقاً ضروری باشند. این مسائل را هرگز نباید به صراحت نشان داد.
 
- فریب و تجاوز نمی‌توانند مضمون‌های مناسبی برای آفریدن مضمون‌های خنده‌دار باشند.
 
- بلهوسی‌ها یا هرگونه ارجاع به آن ممنوع است.
 
- نمایش روابط و ازدواج بین نژادی (میان سیاه پوستان و سفید پوستان) مجاز نیست.
 
پ. کلمات و الفاظ زشت و رکیک
 
طرح کلمات و الفاظ زشت و رکیک مجاز نیست و موضوع‌هایی باید مطرح شوند که مبلغ سلیقه‌ی مناسب و هماهنگ با احساسات و علایق تماشاگران باشند.
 
ج . دین و مذهب
 
1. هیچ فیلمی مجاز نیست با هیچ دینی شوخی کند.
 
2. مبلغان دینی در مقام مبلغ دینی نباید به عنوان شخصیت‌های سبک و لوده یا تبهکار نشان داده شوند.
 
ت. دشنام
 
- دشنام و میان‌حرف‌های رکیک مجاز نیست...
 
- نام خداوند و عیسی مسیح با لحنی مضحک و لوده، بیان کلماتی چون «فاحشه»، فحش به پدرو مادر و شوخی‌های محلی و نظایر آنها مجاز نیست.
 
-توهین به اقلیت‌ها و نژاد‌ها به هیچ وجه مجاز نیست.
 
جالب آنكه این قوانین هر چند سال یك بار به علت ناكارآمدی مورد بازنگری قرار می‌گرفت. «بعدها این مجموعه در سال 1934، مورد بازبینی قرار گرفت و فیلم‌ها تحت نظارت دقیق ناشی از این مقررات قرار گرفتند. تا سال 1968، تمام فیلم‌ها برای درخواست مجوز اكران باید ابتدا به «دفتر اجرایی ناظر بر قوانین تولید» ارسال می‌شدند و مهر تأیید آن نهاد را دریافت می‌كردند.
 
فیلم‌های سینمای آمریكا در فاصله‌ی سال‌های 1934 تا 1968، اگر می‌خواستند مهر تأیید دریافت كنند، باید برای مخاطبانی از هر سن و سال مناسب می‌بودند. این فیلم‌ها باید چیزی در ردیف فیلم‌های رده‌ی G (مناسب برای همه‌ی سنین) امروزی ساخته می‌شدند.» (مبانی سینما جلد سوم ص 42)
 
رده‌بندی فیلم‌ها كه از 1968 به بعد تغییر نمود، تا امروز برقرار است و هنوز هم در سینمای امریكا چنین روشی استفاده می‌شود. چنانچه دیگر موضوعی به عنوان ممیزی اخلاقی وجود نداشته و فقط صرفاً به توصیه و هشدار به برخی خانواده‌ها، اكتفا می‌گردد. (تصویر زیر، ممیزی فعلی سینمای امریكا را تشریح می‌كند)
 
 
نتیجه گیری
 
حالا مخاطبان این متن می‌توانند با یك نگاه حتی سرسری به اوضاع اخلاقی امروز هالیوود، بررسی كنند كه رویكرد نشان دادن فواحش برای نقد آن‌ها، در سینمای هالیوود به چه فرجامی ختم شده است و چگونه در دورانی كه نشان دادن بطری مشروب هم در سینمای امریكا با ممیزی روبرو می‌شده است، (مبانی سینما، جلد سوم، صفحه41) عده‌ای به بهانه‌ی نقد زندگی غلط برخی و استحصال عبرت از آن نوع زندگی، این مسائل را به تصویر كشیده و اوضاع غیراخلاقی امروز در سینمای امریكا را كه در آن حتی نشان دادن صحنه‌ی مشمئزكننده‌ی هم‌جنس بازی دو مرد هم خط قرمز محسوب نمی‌شود، به وجود آوردند. آیا این چیزی جز تأیید اصل دینی تشییع فاحشه است؟ آیا این ماجرا به اندازه‌ی كافی نشان نمی‌دهد كه چطور پرداختن به فواحش حتی به نیت نقد و عبرت‌آموزی از آن، می‌تواند منجر به اشاعه‌ی آن شود؟
 
به هر حال این داستان سینمای آمریكاست. سینمایی كه خیلی‌ها فكر می‌كنند از همان ابتدا، نمایش برهنگی و خشونت افراطی در آن مجاز بوده است و نمی‌دانند كه روزگاری در این سینما، نمایش بطری مشروب ممنوع بوده است. این هم داستان سینمای ایران است كه امروز، همان راه هالیوود را می‌رود. حالا سوال اینجاست كه آیا نباید به این وضعیت اعتراض كرد؟


لینك به: وقتی در ایران و هالیوود بهانه‏ها برای دور زدن ممیزی یكی می‎شود!
مشاهده صفحه نظرات ( نظر)

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
عضویت در گروه
فهرست مطالب

مطالب اخیر

»z
»وقتی فیلمسازان اسرائیلی هم جنایت در غزه را محکوم کردند؛ چرا شبه‌روشنفکران ایرانی حاضر نشدند حتی نامی از مردم غزه بیاورند؟
»روایت مریلا زارعی از دیکتاتوری فتنه‌گران در فرهنگ
»گلشیفته فراهانی: با قاتلان بالفطره احساس نزدیکی می‌کنم و دوست دارم آدم بکشم!
»دیدار حاتمی‌کیا با رهبر انقلاب/ رهبری درباره چمران فیلم "چ" چه گفتند؟
»اعتراض آیت الله مكارم شیراز به ساخت فیلم رستاخیز
»حاتمی کیا در نشست خبری بعد از نمایش «چ» در جشنواره فیلم فجر
»لیلا حاتمی: پخش سانسور نشده صحنه‌های خصوصی بدون سانسور فیلم ها برای من لذت بخش است!
»تلاش زشت شبه‌روشنفكران برای جعل در آمار فروش فیلم‌ها/ وقتی حتی بلیط خریدن شهرستانی‌ها هم حساب نمی‌شود!
»هنرجهانی یعنی ایفای نقش «روسپی افغانی» و «رقاصه عرب»؟/ بهزاد فراهانی: دخترم با هنرنمایی‌هایش جهانی شده؛ سینمای ایران قدرت استفاده از توانایی‌های او را نداشت!
»ادکلن مرگبار اسرائیلی «lovely» به مریوان رسید
»طرح ابتکاری سلحشور که مورد تأیید رهبر انقلاب قرار گرفته است/ سینمای ما به خدا ایمان ندارد
»این بازیگر دوست دارد بچه‌‌دار شود
»شکست شرط‌بندی‌های بزرگ هالیوود
»الناز شاکر دوست و ماشین یک میلیاردی
»روایت امیر جعفری از خودفروشی بازیگران
»فیلمبردار فیلم غیراخلاقی و ضدایرانی پشت دوربین فیلم جدید یک «موسسه فرهنگی انقلابی»!
»مرحوم «فردی» حجت را بر كسانی كه به اسم جذب از اصول خود كوتاه می‌آیند، تمام می‌كند
»عسل بدیعی چگونه قربانی خبرسازی‌ها شد؟
»جلوگیری مردم بوشهر از اجرای برنامه توسط فاطمه معتمد آریا
»بازداشت دوبلورهای«حریم‌سلطان»در ایران
»گیتی خامنه،مجری دوست داشتنی تلویزیون
»4 نفر از این‌ها را اعدام کنید تا حساب کار دستشان بیاید!
»شیوه همكاری سازمان سیا و هالیوود + عكس
»فتوا‌ی ‌علمای ‌اندونزی‌ بر ممنوعیت پخش ‌سریال ‌یوسف (ع) به دلیل نمایش چهره حضرت یوسف
»محاکمه مجری سرشناس از سوی 5 قاضی دادگاه
»نقد رویکردهای حاکم بر رسانه ملی در مستند ۱۶۲
»وقتی پای گوگوش هم به رسانه ملی باز می شود!
»14 حقیقت جالب در مورد آنجلینا جولی! + عکس ها
»وقتی در ایران و هالیوود بهانه‏ها برای دور زدن ممیزی یكی می‎شود!

همه پستها



سینما - وقتی در ایران و هالیوود بهانه‏ها برای دور زدن ممیزی یكی می‎شود! مطالب اخیر z وقتی فیلمسازان اسرائیلی هم جنایت در غزه را محکوم کردند؛ چرا شبه‌روشنفکران ایرانی حاضر نشدند حتی نامی از مردم غزه بیاورند؟ روایت مریلا زارعی از دیکتاتوری فتنه‌گران در فرهنگ گلشیفته فراهانی: با قاتلان بالفطره احساس نزدیکی می‌کنم و دوست دارم آدم بکشم! دیدار حاتمی‌کیا با رهبر انقلاب/ رهبری درباره چمران فیلم "چ" چه گفتند؟ اعتراض آیت الله مكارم شیراز به ساخت فیلم رستاخیز حاتمی کیا در نشست خبری بعد از نمایش «چ» در جشنواره فیلم فجر لیلا حاتمی: پخش سانسور نشده صحنه‌های خصوصی بدون سانسور فیلم ها برای من لذت بخش است! تلاش زشت شبه‌روشنفكران برای جعل در آمار فروش فیلم‌ها/ وقتی حتی بلیط خریدن شهرستانی‌ها هم حساب نمی‌شود! هنرجهانی یعنی ایفای نقش «روسپی افغانی» و «رقاصه عرب»؟/ بهزاد فراهانی: دخترم با هنرنمایی‌هایش جهانی شده؛ سینمای ایران قدرت استفاده از توانایی‌های او را نداشت! ادکلن مرگبار اسرائیلی «lovely» به مریوان رسید طرح ابتکاری سلحشور که مورد تأیید رهبر انقلاب قرار گرفته است/ سینمای ما به خدا ایمان ندارد این بازیگر دوست دارد بچه‌‌دار شود شکست شرط‌بندی‌های بزرگ هالیوود الناز شاکر دوست و ماشین یک میلیاردی روایت امیر جعفری از خودفروشی بازیگران فیلمبردار فیلم غیراخلاقی و ضدایرانی پشت دوربین فیلم جدید یک «موسسه فرهنگی انقلابی»! مرحوم «فردی» حجت را بر كسانی كه به اسم جذب از اصول خود كوتاه می‌آیند، تمام می‌كند عسل بدیعی چگونه قربانی خبرسازی‌ها شد؟ جلوگیری مردم بوشهر از اجرای برنامه توسط فاطمه معتمد آریا بازداشت دوبلورهای«حریم‌سلطان»در ایران گیتی خامنه،مجری دوست داشتنی تلویزیون 4 نفر از این‌ها را اعدام کنید تا حساب کار دستشان بیاید! شیوه همكاری سازمان سیا و هالیوود + عكس فتوا‌ی ‌علمای ‌اندونزی‌ بر ممنوعیت پخش ‌سریال ‌یوسف (ع) به دلیل نمایش چهره حضرت یوسف محاکمه مجری سرشناس از سوی 5 قاضی دادگاه نقد رویکردهای حاکم بر رسانه ملی در مستند ۱۶۲ وقتی پای گوگوش هم به رسانه ملی باز می شود! 14 حقیقت جالب در مورد آنجلینا جولی! + عکس ها وقتی در ایران و هالیوود بهانه‏ها برای دور زدن ممیزی یكی می‎شود! لیست آخرین مطالب سینما - وقتی در ایران و هالیوود بهانه‏ها برای دور زدن ممیزی یكی می‎شود! آرشیو مطالب هفته چهارم اسفند 1394 هفته اول مرداد 1393 هفته چهارم اردیبهشت 1393 هفته اول اردیبهشت 1393 هفته چهارم فروردین 1393 هفته چهارم اسفند 1392 هفته چهارم بهمن 1392 هفته چهارم دی 1392 هفته دوم آذر 1392 هفته سوم آبان 1392 هفته اول مهر 1392 هفته دوم شهریور 1392 هفته چهارم تیر 1392 هفته اول تیر 1392 هفته دوم خرداد 1392 هفته اول خرداد 1392 هفته دوم اردیبهشت 1392 هفته دوم فروردین 1392 هفته چهارم اسفند 1391 هفته چهارم آذر 1391 هفته سوم آذر 1391 هفته دوم آذر 1391 هفته اول آذر 1391 هفته چهارم آبان 1391 هفته سوم آبان 1391 هفته اول آبان 1391 هفته سوم مهر 1391 هفته دوم مهر 1391 هفته سوم شهریور 1391 هفته چهارم تیر 1391 هفته چهارم بهمن 1390 هفته چهارم دی 1390 هفته سوم دی 1390 هفته دوم دی 1390 هفته اول دی 1390 هفته چهارم آذر 1390 هفته سوم آذر 1390 هفته دوم آذر 1390 سینما - وقتی در ایران و هالیوود بهانه‏ها برای دور زدن ممیزی یكی می‎شود! سینما - وقتی در ایران و هالیوود بهانه‏ها برای دور زدن ممیزی یكی می‎شود! ابر برچسب ها فیلم مستند ۱۶۲ هنرپیشه زن سینما مستند ۱۶۲ خواننده زن فتوا‌ی ‌علمای ‌اندونزی‌ بر ممنوعیت پخش ‌سریال ‌یوسف (ع) به دلیل بازیگر زن خارجی دانلود مستند ۱۶۲ وقتی پای گوگوش هم به رسانه ملی باز می شود! بازسگر سینما بازیگر زن فیلم سینما - وقتی در ایران و هالیوود بهانه‏ها برای دور زدن ممیزی یكی می‎شود!
چسب لاغری اسلیم پچ - 3 تا 7 كیلو لاغری در ماه